RFID-vraagstuk: Geld & Privacy

 

Stakeholders en hun optiek

Binnen het speelveld van de RFID-technologie zijn er verschillende stakeholders. Onderstaande lijst is puur bedoelt ter indicatie van de soorten stakeholders.

Fabrikanten van RFID-technologie (hard of software) (onder andere):
Cap Gemini Ernst & Young; IBM; Intel; NTT Comware; Philips; Siemens; Sun Microsystems; Lost Boys; LogicaCMG; Lab-ID; Merloni; Hitachi; SAP
Mocht de RFID technologie grootschalig aan slaan, dan profiteren de fabrikanten door de technologie te verkopen. Maar omdat de technologie nog in een ontwikkelingsfase zit hebben deze bedrijven wel hoge R&D-kosten.

Leveranciers aan Detaillisten en die RFID steunen (onder andere):
Unilever; Procter & Gamler; Benetton; Philips; Gillette; Johnson & Johnson; Philip Morris; Coca-Cola; Kellogg's; Nestle; Sara Lee; PepsiCo; Canon; Eastman Kodak
Het voordeel voor deze stakeholders is dat ze binnen het eigen logistieke systeem de producten beter kunnen volgen. Hierdoor kan het logistieke systeem sneller (goedkoper) gaan. Maar er zitten ook nadelen aan, zoals Benetton en Gillette al hebben ontdekt kunnen consumentenbewegingen zich tegen de producten keren/boycotten, en door veel media aandacht kan dit het merk schade en omzet kosten. En door de hoge kosten van de tags zullen vooral de goedkoper producten relatief sterk in prijs stijgen., ook dit zou omzet kunnen kosten.

Detaillisten die RFID gebruiken/testen (onder andere):
Wall-Mart; Prada; METRO; Target; Tesco; Safeway; Ahold (Giant – Stop & Shop); Best Buy

De voordelen voor deze stakeholders is net zoals bij de leveranciers, dat ze binnen het logistieke systeem hun producten kunnen volgen. Hierdoor kan het logistieke systeem sneller (goedkoper) gaan. Daarnaast kunnen producten sneller (goedkoper) afgerekend worden en zijn de producten beter tegen diefstal beveiligd worden. Ook het inventariseren van producten kan sneller (men hoeft slechts met een RFID-reader langs de schappen lopen). En de data van onder andere het aankoopgedrag kan in combinatie met een kortingspas voor marketing doeleinde gebruikt worden. Ook kunnen de detaillisten gemakkelijker voldoen aan wettelijke vereisten als versheid en herkomst van het product, dit zelfde geldt voor de kwaliteit die makkelijker is te bewaken, wanneer men bijvoorbeeld bepaalde producten moet terug halen.

De Wal-Mart (de grootste supermarktketen ter wereld) ziet zoveel voordelen dat ze al haar leveranciers op termijn gaat verplichten om al hun artikelen met RFID-tags moet uitrusten.

De nadelen voor de detaillisten zijn dat consumenten bewegingen kunnen zich tegen de producten/detaillisten keren, en door veel media aandacht kan dit het merk/winkelketen schade. Ook zou door de hoge kosten van de tags vooral de goedkopere producten relatief sterk in prijs stijgen, dit zou omzet kunnen kosten. En doordat handelingen sneller kunnen gebeuren is er minder personeel nodig, hierdoor kunnen vakbonden in opstand komen. En de RFID-scanners vergen een grote eenmalige investering, die kosten zullen ook gedekt moeten worden.



Overheden die met RFID te maken hebben:
Subsidies voor RFID testen; Privacy wetgeving
Subsidies voor RFID testen
De reden dat sommige landen subsidies geven voor RFID-test is dat wanneer een land (tijdelijk) een technische voorsprong heeft, kan dit concurrentie voordeel opleveren. En dat kan de economie binnen een land bevorderen.

Privacy wetgeving:
Momenteel is er nog geen privacy wetgeving over RFID, zowel in Nederland, als in het buitenland niet. Wel zegt het College Bescherming Persoonsgegevens dat ze geen probleem ziet voor RFID-technologie, zolang de chip maar verwijderd of onklaar gemaakt wordt in de winkel.

In Amerika zijn ze wat verder: een senator heeft een wetsvoorstel ingediend. Het voorstel wat er nu ligt komt er op neer dat bedrijven RFID-tags moeten vernietigen of verwijderen als een consument een product afrekent dat is uitgerust met RFID.

Consumenten bewegingen
Consumers Against Supermarket Privacy Invasion and Numbering (Caspian); Bits of Freedom (BoF)
Nederland
In Nederland is BoF de enige organisatie die zich druk maakt om de privacy en RFID. Ze verwachten dat het grote publiek zich pas druk gaat maken over RFID als het ook daadwerkelijk wordt toegepast. Ze zijn niet van plan om acties te voeren tegen bedrijven die RFID gebruiken. Wel adviseren ze bedrijven die de technologie willen gebruiken consumenten daarvan op de hoogte te stellen, bijvoorbeeld door op het prijskaartje te zeggen dat het kledingstuk een RFID-label heeft. Daarnaast vinden ze dat een winkel het bij de kassa moet te verwijderen of onklaar te maken, of ze moeten een instructie geven over hoe de klant het zelf kan doen.

Buitenland
In het buitenland is er een privacybeweging zeer actief: Caspian. Caspian is een redelijk radicale beweging die niet schroomt om bedrijven te boycotten als ze RFID-tags gebruiken. Toen er bekent werd dat Benneton van plan was om RFID-tags in een kledinglijn te verwerken starte Caspian meteen met de website boycottbenneton.org en nadat Gillette experimenteerde met RFID als beveiligingsmethode kwam Caspian met de campagne “I would ratter grow a beard”. Caspian is niet alleen actief in Amerika, maar ze kwamen ook in opstand tegen het gebruik van RFID-technologie in Duitsland.

==> Conflicterend: Geld & Privacy ==>